Isten: szeretet
Szeretteim, szeressk egymst, mert a szeretet Istentl van, s aki szeret, az Istentl szletett, s ismeri Istent, aki pedig nem szeret, az nem ismerte meg az Istent, mert Isten szeretet. Abban nyilvnul meg Isten hozznk val szeretete, hogy egyszltt Fit kldte el Isten a vilgba, hogy ljnk ltala. Ez a szeretet, s nem az, ahogy mi szeretjk Istent, hanem az, hogy szeretett minket, s elkldte a Fit engesztel ldozatul bneinkrt. Szeretteim, ha gy szeretett minket Isten, akkor mi is tartozunk azzal, hogy szeressk egymst.” (1 Jn 4, 7-11 j ford.)
gy olvastuk: „… s aki szeret (akiben szeretet van), az (az) Istentl szletett, s ismeri Istent…”. gy gondoljuk – anlkl, hogy a kijelents lnyegt megvltoztatnnk – az „ismeri Istent” jobban megrtjk, ha az „ismeri” sz helyett inkbb a „kzssgben van Istennel” kifejezst alkalmazzuk. Ezekutn gy olvashatjuk: „… s aki szeret, akiben szeretet van, az az Istentl szletett, s az kzssgben van Istennel, aki pedig nem szeret, az nincs kzssgben Istennel (annak semmi kze sincs Istenhez), mert Isten szeretet.”
A Biblia szerint a szeretet, nem emberi tulajdonsg. A szeretet Isten tulajdonsga. Az ember nem tud szeretni, szletsekor ezt a tulajdonsgot nem hozza magval a gnjeiben, ez nem rklhet, mint bizonyos kpessgek, adottsgok. Nikodmusnak azt mondta Jzus Krisztus, hogy az embereknek jonnan kell szletnik (Jn 3, 7). s Isten hajland jjszlni bennnket! jjszletsnkkor pedig az r Jzus Krisztustl megkapjuk a Szentlelket, az r Jzus Krisztus Lelkt, az Isten Lelkt, Aki ltal a szvnkbe kltzik (egyebek mellett) az Isten szeretete. Immron tudunk szeretni, hiszen az jjszlets ta bennnk lakoz Szentlelke ltal mr kzssgben vagyunk vele, „van kznk” egymshoz. Idzzk fel, hogy az apr kiegsztsekkel hogyan olvastuk! „… s aki szeret, akiben szeretet van, az az Istentl szletett, s az kzssgben van Istennel, aki pedig nem szeret, az nincs kzssgben Istennel (annak semmi kze sincs Istenhez), mert Isten szeretet.”
Miutn az jjszletssel Isten szeretete radt a szvnkbe, ez a szeretet elbb-utbb lelknk, szemlyisgnk rszv vlik. Az jjszletssel teht az isteni szeretet birtokosa lettnk, mghozz kegyelembl. Mert hittnk Istennek, elfogadtuk szent akaratt, magunkv tettk kijelentseit, parancsolatait, s az letnket – az tetszse szerint (Jn 6, 29) – egyetlen Fia kezbe tettk, s egyetlen Fia az r Jzus Krisztus nevre keresztelkedtnk meg.
A ksbbiekben mr a bennnk lakoz – Istentl szrmaz – szeretettel tudjuk szeretni embertrsainkat, az rtnk lett ad Megvlt Urunkat, s nem utols sorban szent Atynkat, aki az egyetlen Fit adta rtnk „… engesztel ldozatul bneinkrt”. Ennek ellenre tudnunk kell, hogy az a szeretet, amellyel mi szeretjk Istent, eltrpl amellett a szeretet mellett, ahogyan szeret bennnket. „Ez a szeretet, s nem az, ahogy mi szeretjk Istent…” Isten szeretete teht mindenekfltt ll, pratlan, emberi elmvel felfoghatatlan mrtk. Lnyre nem csupn az rkkvalsg, a mindentuds s a mindenhatsg, a mindentt jelenlvsg jellemz, hanem Isten lnynek ugyanilyen meghatroz rtke a szeretet is. Isten orszga teht nem ms, mint: a szeretet orszga, a szeretet kirlysga.
Amikor Pl apostol a szeretet vlfajairl, jellemzirl, sajtossgairl, megnyilvnulsi formirl rt a Korinthusban mkd helyi gylekezetnek, akkor gy fogalmazott: (Mivel a mai kznyelvhez kzelebb llnak vljk az j fordts szvegt, ismt abbl idznk.)
„A szeretet trelmes, jsgos a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem krkedik, nem fuvalkodik fel. Nem viselkedik bntan, nem keresi a maga hasznt, nem gerjed haragra, nem rja fel a rosszat. Nem rl a hamissgnak, de egytt rl az igazsggal. Mindent elfedez, mindent hisz, mindent reml, mindent eltr. A szeretet soha el nem mlik…” (1 Kor 13, 4-8)
Az Istennket jellemz szeretet, a szeretet minden itt felsorolt sajtossgt magban hordozza. A lnyt that szeretet teht maga a tkletes szeretet (grgl agap), amely, mint olvashattuk: trelmes, jsgos, nem irigy (nz mdon nem flti a jobb helyzett), nem fltkeny (nem bosszankodik ms sikern vagy jobb helyzetn), nem krked, nem ntelt, nem tolakod, nem bnt, nem a maga hasznt keresi, nem haragv, nem a rosszra figyel, tvol van mindenfle hamissgtl, az igazsgban rvendezik, megrt, remnyked, hossztr, soha el nem ml. Mivel Isten rkkval, a szeretet is rkkval.
Keressk meg, hogy a szeretet melyik vlfajba illeszthet be Istennek az a szeretet-megnyilvnulsa, hogy „… elkldte a Fit engesztel ldozatul bneinkrt.”! Ha ezt sikerl megtallnunk, akkor Istenrl mg tbb ismeretnk lesz, mg jobban megismerjk szeretetnek egyedlllsgt, pratlansgt, szemlye gy mg vonzbb lesz szmunkra. Mg kzelebb kerlhetnk hozz, mg szorosabb kzssg alakulhat ki kzttnk. S miutn tudjuk, hogy csak akkor lehet bennnk szeretet, s ez a bennnk lv szeretet csak akkor fejldhet tovbb, ha mind szorosabb kzssgbe kerlnk Istennel, vizsgldsunk mris nem mondhat nclnak vagy flslegesnek.
Miutn a szeretet trelmes, jsgos… mi gy talltuk, hogy jsgos szeretete (jsga, jindulata) indtotta Istent arra, hogy elkldje a Fit engesztel ldozatul bneinkrt. Jl dntttnk? Ht persze, hogy jl, hiszen mg a kznyelv is gyakran gy emlegeti Istent, hogy „Jisten”. Mg Jzus Krisztus is ezzel a „j” jelzvel illette Istent (az Atyt) a gazdag ifjval trtn tallkozsa alkalmval.
„… monda nki… Senki sem j, csak egy, az Isten…” (Mt 19, 17)
Nzznk meg nhny – Isten jsgval kapcsolatos – Igt a Zsoltrok knyvbl!
„… Kegyelmesen gondolj rm, mert te jsgos vagy, URam!” (25. Zsolt 7 j ford.)
„… azrt esedezem: hogy az R hzban lakhassam egsz letemben, lthassam, milyen jsgos az R…” (27. Zsolt 4 j ford.)
„Hallgass meg, URam, jsgos szeretettel…” (69. Zsolt 16 j ford.)
„… Jsgos szereteteddel ments meg engem!” (109. Zsolt 21 j ford.)
„Az Rnak minden tja igaz, s minden tette jsgos.” (145. Zsolt. 17 j ford.)
Megfigyeltk, hogy Krolyk ezt az Isten szemlyisgre oly jellemz jsgot, tbbnyire kegyelemnek, kegyessgnek fordtottk, amelybl arra kvetkeztetnk, hogy a hberben a jsg s a kegyelem, kegyessg valsznleg rokon rtelm fogalmak. Ezzel a felcserlssel viszont rthetbb vlik ez a Jakab apostol knyvben rt jlismert Ige: „… igazi kegyessg… ez: megltogatni az rvkat s az zvegyeket nyomorsgukban…” (Jak 1, 27). Helyette: „… igazi jsg… ez: megltogatni az rvkat s az zvegyeket nyomorsgukban…”. Vagyis az igazi „kegyessg” nem ms, mint az igazi „jsg” (meg nem fizethet, vissza nem adhat, viszonzs nlkli, nzetlen szeretet).
Termszetesen a Biblia nemcsak ennl az Igehelynl mutat r az emberi jsg ernyeire, hanem ms esetekben is, kifejezetten felszltva bennnket arra, hogy (Istentl kapott) szeretetnk gyakorlsban mi magunk is legynk jsgosak.
„Legyetek pedig egymshoz jsgosak…” (Ef 4, 32)
„… tegyetek jt… s a Magassgos fiai lesztek, mert jsgos a hltlanok s gonoszok irnt is.” (Luk 6, 35 j ford.)
Ebben az utbbi Igben Jzus Krisztus, Isten jsgt lltja elnk pldnak. A Magassgos (Isten), ahogyan Jzus Krisztus emlti, az vele szemben hltlanul s gonoszul viselkedknek is – ppen jsgbl ereden – ad est, egszsget, gyermekldst, de mg megtrsi, jjszletsi lehetsget is. „… tegyetek jt” – olvashattuk. (Ne feledjk el a korbbiakban rottakat, az ember csak akkor tud j lenni, jt tenni, ha „ismeri” az Istent, kzssgben van vele, azaz jjszletse utn!) A Pldabeszdek knyvbl azt is megtudhatjuk, hogy az ember jsgt mindenkor Isten ldsa ksri.
„A jsgos tekintet ember ldott lesz, mert ad kenyerbl a nincstelennek.” (Pld 22, 9 j ford.)
Az elzekben olvashattunk mr a jsgos szeretetrl: „Hallgass meg, URam, jsgos szeretettel…” (69. Zsolt 16 j ford.), a Zakaris knyvbl pedig arrl rteslhetnk, hogy ltezik jsgos vigasztals is.
„… Seregek URa! Mikor knyrlsz Jeruzslemen s Juda vrosain, hiszen mr hetven ve tart haragod? Az R jsgos szavakkal, vigasztal szavakkal vlaszolt…” (Zak 1, 12-13 j ford.)
Miutn a „jsgos szavakkal” kifejezst a Kroly-fle fordts: „nyjas szavakkal” adja vissza, s mint lthattuk most: a jsgos sz egyttal vigasztal sz is, jra rdemes tgondolnunk a „jsgos” valdi jelentst! Az elzekbl mr tudjuk, hogy a „jsgos” jelenthet kegyelmest, kegyest is, most ehhez sorolhatjuk a nyjast s a vigasztalt is. Lthatjuk teht, hogy az Isten szerinti tkletes szeretet amellett, hogy trelmes, kegyelmes, kegyes, mg nyjas is, s vigasztal is, egyszval jsgos. (Termszetesen sorolhatnnk tovbb a Pl apostol levelben rtak szerint.) rdemes szlni magrl a nyjas szrl, mivel ez a sz napjainkban mr ritkn hasznlatos s taln a jelentse is megfakult egy kicsit. A Magyar rtelmez Kzisztr szerint aki nyjas, az bartsgos, kedves, szves (nem szvtelen), vonz, kellemes. Teht Isten is: bartsgos, kedves, szves, vonz, kellemes egynisg. Az pedig, hogy Isten szeretetbl fakad jsga vigasztalst is tud nyjtani, klnsebb magyarzatot nem ignyel, ha tudjuk, hogy a vigasztal szemly mindenkor egy olyan valaki, aki ms bnatn, szomorsgn igyekszik knnyteni, az ilyet megvigasztalni, prtfogsba venni. A Jn 14, 15-bl megtudhatjuk, hogy maga Jzus Krisztus is a mi megvigasztalsunkra jtt, lehetv tve, hogy a bns ember is bejusson a mennyek orszgba, ha meghallja, megrti s megcselekszi az Isten akaratt. A Szentllek ugyanebben fradozik, azrt nevezte t Jzus Krisztus mr eleve Vigasztalnak, Jnos evangliumnak 14-15-16. rszben… Isten szeretetnek, jsgnak rsze teht a vigasztals is. (Az j fordts Bibliban a Vigasztal Szentlelket kvetkezetesen Prtfognak fordtottk.)
Lm, mennyi mindent sikerlt mris megtudtunk a jsgrl, Isten szeretetnek a jsgrl, s ezltal magrl Istenrl, szeret Atynkrl is! Vajon tallunk-e mindezek mell mg olyan tulajdonsgot, amely az jsgnak rsze, s amelyrl eddig mg nem szltunk? Ht megfeledkezhetnk-e a jsgbl fakad gondviselsrl? Emlkezznk vissza, hogy Jzus Krisztus milyen magasztosan beszlt ittltekor a mennyei Atya szeretetteljes gondviselsrl!
„… Ne aggodalmaskodjatok a ti ltetek fell, mit egyetek s mit igyatok; sem a ti testetek fell, mibe ltzkdjetek… Tekintsetek az gi madarakra, hogy nem vetnek, nem aratnak, sem csrbe nem takarnak; s a ti mennyei Atytok eltartja azokat. Nem sokkal klnbek vagytok- azoknl?… Vegytek eszetekbe a mez liliomait, mi mdon nvekednek: nem munklkodnak, s nem fonnak; De mondom nktek, hogy Salamon minden dicssgben sem ltzkdtt gy, mint ezek kzl egy. Ha pedig a meznek fvt, a mely ma van, s holnap kemenczbe vettetik, gy ruhzza az Isten; nem sokkal inkbb- titeket, ti kicsinyhitek? Ne aggodalmaskodjatok teht, s ne mondjtok: Mit egynk? vagy: Mit igyunk? vagy: Mivel ruhzkodjunk?… Mert jl tudja a ti mennyei Atytok, hogy mind ezekre szksgetek van.” (Mt 6, 25-26, 28-32)
A Zsoltrok knyvben olvashatjuk:
„Vessed az rra a te terhedet, gondot visel rlad…” (55. Zsolt 23)
/”Minden gondotokat re vesstek, mert nki gondja van retok.” (1 Pt 5, 7)/
„ldott legyen az r! Naprl-napra gondoskodik rlunk…” (68. Zsolt 20)
Tudjuk, hogyan gondoskodott Isten a pusztai vndorls sorn nprl, hogyan gondoskodott a szmukra meggrt fld elfoglalsrl, Illsrl s a tbbi prftrl, a Babilonbl val hazatrsrl s sorolhatnnk. Jsgos gondviselsnek rsze, ahogyan mg a nyomorsgban lv rvkrl s az zvegyekrl is gondoskodik. Isten jsga teht gondoskod jsg is.
„rvknak atyja, zvegyek vdje (tmasza) az Isten…” (68. Zsolt 6 j ford.)
jra krdezzk: Vajon tallunk-e mindezek mell mg tovbbi olyan tulajdonsgot, amely az Isten jsgnak rsze? Jakab apostol levelben ezt talltuk megrva: (Jn 14, 16)
„… igen irgalmas az r s knyrletes.” (Jak 5, 11)
A kvetkez Igket az szvetsg knyveibl rtuk ki:
„… az r… knyrletes minden teremtmnyhez.” (145. Zsolt 9)
„s az r elvonula eltte s kilta: Az r, az r, irgalmas s kegyelmes Isten…” (2. Mz 34, 6)
„Knyrl s irgalmas az r.” (103. Zsolt 8) „… a mi Istennk irgalmas.” (116. Zsolt 5)
„… irgalmassgot cselekszem ezerziglen azokkal, a kik engem szeretnek…” (5. Mz 10)
A mi Istennk teht irgalmas Isten. Pl apostol mirt nem emltette az irgalmat a szeretet megnyilvnulsi formi kz? Mert az irgalmassg szintn a jsg rsze. Ha valakinek a szeretete jsgos, akkor annak a szeretete (ha az tkletes szeretet) egyben irgalmas is. Azonnal rthetv vlik ez, ha megvilgtjuk az irgalmas sz jelentst. Aki irgalmas, az gyengden, figyelmesen egyttrz, az bele tudja lni magt a msik elesett, ellehetetlenlt, kiszolgltatott helyzetbe. Akiben van irgalom, abban van sznalom, s a msik helyzetnek megjobbtsra irnyul knyrletessg is. Emlksznk mg az irgalmas samaritnus trtnetre? Ez a samaritnus, amikor az ton a rablk ltal kifosztott s vresre vert, magatehetetlenl fekv embert megltta, sznalomra, egyttrzsre, knyrletessgre indult irnta, s mris cselekedett, mris segtett rajta. Mert ez a samaritnus egy irgalmas samaritnus volt (Luk 10, 30-35). Lthatjuk, hogy az irgalom s a knyrletessg destestvrek, s mindkett a jsgossgnak, a jsgnak a rsze. Isten azrt irgalmas s knyrletes, mert jsgos. s azrt jsgos, mert a tkletes szeretet. A szeretet irgalmas voltrl beszlt Jzus Krisztus is, s ismt az Atyt hozta fel j pldnak, amikor gy szlt:
„Legyetek irgalmasok, amint Atytok is irgalmas.” (Luk 6, 36)
Ugyanerrl beszlt Jzus Krisztus, amikor egy rgebben lt prfta szavait idzte szabadon:
„… tanuljtok meg, mi az: Irgalmassgot akarok s nem ldozatot.” (Mt 9, 13)
Jzus itt az irgalmassgra akarta felhvni a figyelmet. Hses prfta ugyanis ezt mondta:
„Mert szeretetet kvnok… s nem gldozatokat.” (Hs 6, 6)
A Hsestl idzett Ige, az r szava, az idzet pedig Isten kijelentse. Mivel Isten szeretet, ezrt az t ismerktl, az vele kzssgben lvktl – ha mr egyszer a Szentllek ltal a szvkbe ltette a szeretet magvt – joggal elvrja, hogy ljenek is a bennk lv szeretettel, gyakoroljk azt. A szereteten bell pedig – mint mr az elzekben lthattuk – elvrja az egyms irnti (ember-ember kztti) jsgot, mghozz a jsgon bell a legfnyesebb, legrtkesebb, legnemesebb tulajdonsg gyakorlst: az egyms irnti irgalmassgot.
A Pldabeszdek knyvbl megtudtuk, hogy az ember jsgt mindenkor Isten ldsa ksri. Jakab levelbl viszont azt is megtudhatjuk, hogy aki nem cselekszik irgalmassgot, az Isten rszrl sem szmthat irgalomra (sznalomra, egyttrzsre, knyrletessgre):
„Mert az tlet irgalmatlan ahhoz, aki nem cselekedett irgalmassgot…” (Jak 2, 13)
Az isteni szeretet, jsg s irgalom utn trjnk vissza a knyrletessgre, amirl mr olyan sok Igben megemlkeztnk, viszont fontossghoz, jelentsghez mrten mltnytalanul keveset szltunk rla! Az irgalmas samaritnus trtnetnek ismertetse utn csupn azt rtuk, hogy: „az irgalom s a knyrletessg destestvrek, s mindkett a jsgossgnak, a jsgnak a rsze. Isten azrt irgalmas s knyrletes, mert jsgos.”
Isten szeretetnek, jsgnak, knyrletnek cscspontja: a kegyelem. Isten azrt kegyelmes, mert jsgos szeretetnek az egyik alappillre ppen az irgalom. s tudjuk, hogy aki irgalmas, az gyengden, figyelmesen egyttrz, az bele tudja lni magt a msik elesett, ellehetetlenlt, kiszolgltatott helyzetbe. Akiben van irgalom, abban van sznalom, s a msik helyzetnek megjobbtsra irnyul knyrletessg is.
Isten mr az denben trtnt bnbeesskor megsznta az embert. Rendreutastotta, megbntette, kizte az denbl, de azonnal „megesett a szve” a kt szerencstlen megtvesztett s rosszul dnttt, fldnfutv lett, meztelen emberen. Az emberekkel kapcsolatos irgalmnak gyakorlsa, knyrletessge azzal kezddtt, hogy teremtett llatai kzl lelt nhnyat, hogy brruhba ltztethesse dmot s vt. Isten ezt kveten az egsz emberi trtlelem sorn mindvgig azon fradozott, hogy segtsen, knyrljn bukott emberi teremtmnyein, akik pedig t rendre visszautastva, mindenkor inkbb a gonosz, Isten igazsga ellen lzad szellemi erknek engedelmeskedtek. Nem rtettk meg, vagy soha nem akartk elfogadni Istennek azt az akaratt, hogy az vele kzssget nem polk nem mehetnek be az orszgba, az ilyenek sorsa a krhozatban vgzdik, sorsuk a biolgiai hallt kveten: az rk hall. s Istent a szeretete, abbl fakad jsga, irgalma s knyrletessge egy tkletes kegyelem meghozatalra indtotta. Tudjuk, hogy a kegyelem nem ms, mint amikor valakit mentestenek egy jog szerint jr slyos bntets elszenvedse all. gy kaphat pldul kegyelmet egy hallratlt bns attl, akinek joga van kegyelmet adnia szmra. s gy knlta fel mennyei Atynk is a bns emberisg szmra a kegyelmt.
„Mert gy szerette Isten e vilgot, hogy az egyszltt Fit adta, hogy valaki hiszen benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen.” (Jn 3, 16)
Olvassuk el ezekutn a bevezet Igeszakaszunk egyik fontos kijelentst! „Ez a szeretet… elkldte a Fit engesztel ldozatul bneinkrt.”
„… Isten, gazdag lvn irgalomban, az nagy szeretetrt, amellyel minket szeretett, minket is… letre keltett a Krisztussal egytt – kegyelembl van dvssgetek!… hogy megmutassa… kegyelmnek mrhetetlen gazdagsgt irntunk val jsgbl Krisztus Jzusban… kegyelembl van dvssgetek…” (Ef 2, 4-5, 7-8 j ford.)
Szeretett Testvrnk!
Itt az ideje, hogy – ha csak cmszavakban is, de – sszegezzk az Isten szeretetrl rottakat: Lssuk mi jellemzi Isten szeretett, lssuk teht milyen Mennyei Atynk tkletes szeretete!
Mennyei Atynk szeretete: trelmes, jsgos, /kegyes, nyjas (bartsgos, kedves, kellemes, szves, vonz) vigasztal, gondoskod, irgalmas (gyengd, figyelmesen egyttrz, sznalomra indul, knyrletes, kegyelmez)/, nem irigy, nem fltkeny, nem krked, nem ntelt, nem tolakod, nem bnt, nem a maga hasznt keresi, nem haragv, nem a rosszra figyel, tvol van mindenfle hamissgtl, az igazsgban rvendez, megrt, remnyked, hossztr, soha el nem ml.
Mondd, ismered ezt az Igt?
„n s az Atya egy vagyunk.” – mondta Jzus Krisztus. (Jn 10, 30)
Az Atya a Fit adta rtnk, a Fia pedig a sajt lett. Vajon az Isten Fiban, az r Jzus Krisztusban lakoz szeretet milyen lehet, – ha egy az Atyval?
|